برگزاری دومین دوره ارزیابی مدیران عامل ارتباط‌‌‌ گرا در حوزه اقتصادی

چرا ارزیابی روابط عمومی ها؟

 

لزوم برقراری ارتباط میان نهادهای مختلف به‌منظور انجام بهینه وظایف از ضروریات امروز محسوب می‌شود و در این میان، نقش روابط عمومی و حیطه فعالیت آن بر کسی پوشیده نیست. تمامی فعالان جامعه در بخش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جویای روابط عمومی هایی هستند که آنان را در طراحی روش‌های معقول و تعیین خط مشی‌های مرتبط با آینده یاری دهند. روابط عمومی نقش‌های گوناگونی را در جایگاه های متفاوت و شرایط متمایز از یکدیگر ایفا می کنند.

 در این راستا، نخستین قدم شناخت محیط و سازمان در جهت شناسایی و بررسی نقاط قوت و ضعف درونی و بیرونی آن است.

از آنجایی که روابط عمومی پل ارتباطی سازمان و مخاطبان آن است، در این جاده دو طرفه قادر است سیاست‌ها، برنامه‌ها و عملکردهای سازمان را به مخاطبان از یک سو و نیازها، خواسته‌ها ، دیدگاه‌ها و نظرات مخاطبان را به سازمان از سوی دیگر منتقل کند. هر چه این شبکه توزیع و تقاضا، برنامه ریزی شده تر و منسجم تر رفتار کند سازمان و مخاطبان آن ضمن رضایتمندی از وضعیت ارتباط ، در جایگاه خود ارتقاء می یابند.

نظر به این که طی سال های اخیر در برخی از بخش ها، افراد غیر متخصص به حوزه روابط عمومی وارد و مدیریت این مجموعه را بر عهده گرفته اند، لذا این دانش تحت تاثیر سلایق شخصی قرار گرفته و از اصل خود دور مانده است.

نگرش استراتژیک، دانش نظری، مهارت عملی به مباحث روابط عمومی اثربخش با تاکید بر اخلاق حرفه ای از ضروریات موفقیت در این عرصه است.

از این رو بر آن شدیم تا گراف دی ۴ را با محوریت همین موضوع برگزار و برای نخستین بار با کمک اساتید در این حوزه، ارزیابی روابط عمومی‌های بخش اقتصادی را بر اساس استاندارهای علمی و اجرایی انجام داده تا قدمی در جهت توسعه روزافزون این دانش در سطح جامعه هدف (روابط عمومی‌های حوزه اقتصادی) برداشته شود . بر این اساس در پنجمین  رویداد گراف دی (گردهمایی روابط عمومی های اکوسیستم فناوری و اقتصادی )  که  با محوریت «مدیریت وجهه سازمان» برگزار می شود، نیز مدیران عامل شرکت های حوزه فناوری و اقتصادی که بیشترین تاثیر گذاری را در مدیریت وجهه سازمانی در همکاری با روابط عمومی خود را داشته اند، تندیس مدیر برگزیده را دریافت خواهند کرد.

 

تمرکز گراف‌دی

ارائه تجربه‌های معنادار، خلاق، آموزشی، کاربردی و منحصر به فرد

به اشتراک‌گذاری و انتقال ایده‌ها و تجربه‌های ناب

بدست آوردن دانش و راهکارهای عملی برای به حداکثر رساندن فعالیت‌های ارتباطی روابط‌عمومی‌ها

ارایه راه‌ها و روش‌های حل مشکلات مشترک

نگاهی کوتاه به چهار رویداد گراف دی

از بهمن ۹۸ تا کنون چهار رویداد گراف دی با موضوعات ” روابط عمومی و مدیریت بحران” ، “عملکرد حوزه ارتباطی در دوران کرونا” و ” مسولیت اجتماعی در ایران و جهان”  «روابط عمومی معتمد ، مدیریت مقتدر»، با معرفی مدیران ارشد ارتباط‌گر در نخستین دوره ارزیابی مدیران ارشد  با همکاری دانشگاه امیرکبیر، شرکت پست و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با حضور مدیران و متخصصان خلاق در حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات و علاقمندان به کسب تجربه‌ها و ایده‌های جدید از گروه‌های مختلف برگزار شده است.

بررسی تعارضات موجود در حوزه روابط عمومی

با توجه گستردگی فعالیت‌ها در بخش روابط عمومی و ارزیابی‌های متفاوت در برخی از بخش‌ها، می توان برخی از مشکلات این حوزه را به صورت تیتر وار اشاره کرد:

انحراف از فلسفه وجودی روابط عمومی

دوری از اخلاق حرفه ای

فقدان سیستم باز

نبود نگرش حرفه ای

اشکال ساختاری در فرآیند آموزش

عدم توازن میان تنوع و گسترش وظایف روابط عمومی با توانایی پرسنل

فرصت سوزی در استفاده بهینه از فناوری اطلاعات

درصد بالای از وظایف پیش بینی نشده و انجام آن ها بدون برنامه ریزی

عدم استقلال

اهداف پروژه :

“ارتقا جایگاه روابط عمومی به عنوان مهمترین بخش شناسایی و پیش بینی مسایل و مشکلات و شکل بخشیدن به رویدادها” و “بهبود فرآیند پاسخگویی و افزایش میزان رضایت مخاطبان و ذی نفعان به صورت تخصصی در حوزه اقتصادی” از جمله اهداف کلی اجرای این طرح می باشد.

همچنین، بررسی عملکرد روابط عمومی ها در جایگاه اصولی یک روابط عمومی به صورت تخصصی در حوزه اقتصادی از جمله اهداف ویژه پیش بینی شده برای این طرح است.

از جملع اهداف کاربردی این طرح هم می توان به “فراهم آمدن زمینه حرکت از روابط عمومی سنتی به سمت روابط عمومی فناور محور” و ” آشنایی فعالان این حوزه با زمینه های ارتقا سطح فعالیت ها  از نگاه مدیران” اشاره کرد.

شرح خدمات:

مجموعه گراف دی با همکاری سازمان مردم نهاد ” کانون توسعه کاربری فناوری آریا” و همچنین اساتید شناخته شده در حوزه روابط عمومی نسبت به استخراج شاخص های عملیاتی در این حوزه بر اساس استاندارهای ارزیابی که دانش و اجرا را شامل شده، در دسته بندی‌های مشخص ( به واسطه نوع حوزه فعالیتی) با ارزیابی‌های کارشناسی نسبت اقدام به معرفی مدیران عامل ارتباط گستر که یشترین شناخت و همکاری حرفه ای را با روابط عمومی‌ها داشتند، کند.

نتیجه انکه در رویداد چهارم گراف دی، از میان مستندات ارسالی از سوی 25 شرکت، 9 مدیر ارشد تندیس گراف دی را از آن خود کردند که از آن جمله می توان به وزیر جهاد کشاورزی، رییس پژوهشگاه ارتباطات، مدیرعامل شرکت های، پاکسان، آسیاتک، زرین پال، اتاقک، بیمه سرمد و چهارگون اشاره کرد.

علاقه‌مندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از جزییات نحوه حضور در ارزیابی به سایت www.grafday.ir مراجعه و یا دبیرخانه رویداد با تلفن ۰۲۱۸۸۹۴۸۷۸۴ تماس حاصل کنند.

 

ثبت نام