پنجمین رویداد گرافدی با موضوع ” وجهه سازمانی” در دوبخش کارگاه های آموزشی و برگزاری مراسم رویداد ، با حضوراستادان برجسته ارتباطات ، مدیران و کارشناسان حوزه روابط عمومی سازمان ها و شرکت ها در صبح و بعدازظهر روز دوشنبه 15 آبان 1402 در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی گراف دی ، در این رویداد موضوعاتی چون مدیریت هوش مصنوعی در وجهه سازمانی نقش شبکههای اجتماعی در مدیریت وجهه سازمانی، مدیریت بحران و تاثیر آن بر وجهه سازمانی و تجربههای سنتی موجود در مدیریت وجهه سازمانی در قالب انتقال تجربه فعالان این بخش، ارائه شد. کارگاه های آموزشی با حضور اساتیدی نظیر دکتر یونس شکر خواه، دکتر امیر حسن موسوی، سرکار خانم فرزانه بنی هاشم نژاد، دکتر شکری خانقاه و آقای قشمی با موضوعات “روابط عمومی و رسانه های نوظهور”، “روابط عمومی قصه گو و قدرت داستان سرایی در ارتقای برند”، “تعامل با حاکمیت با استفاده از روش های نوین ارتباطی”، “مدریت تخریب و بحران های آسیب زا برای وجهه سازمانی” و “حفاظت از شهرت برند با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی” تشکیل شد که مورد استقبال قرار گرفت .
همچنین موضوع «راهبردهای موفق در مدیریت شهرت برند، تجربه مدیران عامل و روابط عمومیها» در قالب پنل میان صاحبنظران و فعالان موفق در این حوزه بررسی شد.
در این رویداد یکروزه، یک مهمان خارجی فعال در حوزه ارتباطات و تبلیغات (سالی مونگ ) نیز تجربه خود را بیان کرد و افزود: ” چشمانداز، کاربردی بودن قوانین، رهبری موثر، توجه به عوامل آسیبرسان به برند و ارزیابی ریسک از جمله المانهای موثر بر وجهه سازمانی هستند.
داود زارعیان، رئیس شورای سیاستگذاری این رویداد با اشاره به اینکه برای همه ما مدیریت وجهه سازمانی به افکار عمومی گره خورده است، توضیح داد: «بخش زیادی از اذهان عمومی به مدیریت روابط عمومی، تبلیغات، بازاریابی و بخشهای مختلف سازمانها و تصویری که از برند در افکار عمومی ساختهاند بازمیگردد. روابط عمومیها، مدیران تجاری، مدیران بازاریابی، افرادی که تجربه مشتری را میسازند و آنهایی که با مشتریان سروکار دارند در ایجاد وجهه برند نقش دارند.»
او با تاکید براینکه مهمترین مساله ساختن تصویر مناسب از برند است، ادامه داد: «تصویری که در شبکههای اجتماعی، رویدادها و معرفی برندها دیده میشود، اهمیت زیادی دارد و روابط عمومیها میتوانند وجهه سازمان را مطلوب نشان دهند، مدیریت ارتباط با رسانه است. مدیریت ارتباط با رسانه امروزه با ۱۰ سال قبل تغییر کرده است، امروزه مدیریت ارتباط با رسانه در اختیار ما نیست.»
به گفته رئیس شورای سیاستگذاری این رویداد ، امروزه رسانهها و شبکههای اجتماعی روابط عمومی را به سویی پیش برده که روابطعمومیها در صورت ارتباط دوسویه با مخاطبان میتوانند موفق باشند و اگر این مهم را نادیده بگیرند در کار خود شکست میخورند. موضوع بعدی تسهیل ارتباط با مخاطبان است؛ امروزه مخاطب هرکاری که با سازمان دارد، روابط عمومی باید شرایط ارتباط را فراهم کند. هرسوالی که در سازمان دارد باید بتواند از طریق تلفن، سایت، شبکههای اجتماعی به پاسخ آن برسد.
اودر رابطه با توانایی مدیریت بحران توسط روابطعمومیها بیان کرد: روابط عمومی باید در بحران، سازمان را مدیریت کند. نباید با یک اتفاق تلخ، وجهه سازمان تخریب شود. اگر من کارمند روابط عمومی بانک هستم، چند حساب بانکیام مسدود شد یا رفتم از بانک پول بگیرم و بانک پول نداشت، نباید اجازه دهم وجهه بانک به این دلیل مخدوش شود.
دکترزارعیان با اشاره به توسعه استراتژی ارتباطی گفت: برای تقویت مدیریت وجهه سازمان اگر روابط عمومی نخواهد یا نتواند استراتژی ارتباطی را توسعه دهد، سازمان دچار بحران میشود. معرفی موقعیتها، موفقیتها و دستاوردهای سازمان نباید با اغراق و یا ضعیف عنوان شود.
او گفت: مدیریت نظرات و افکار عمومی از دیگر تواناییهای روابط عمومی است. روابط عمومی باید خواسته مردم را بداند، بشناسد و به مدیریت سازمانی ابلاغ کند. اگر این موارد رعایت شود، میتوانیم امیدوار باشیم که مدیریت وجهه سازمان مدیریت خوبی است.
اهمیت همراهی مدیران سازمان با مسئولان روابط عمومی
علی چهارلنگی، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با تاکید بر ضرورت برند کارفرمایی گفت: «وجهه سازمانی، وجهه برند و برند کارفرمایی در سازمانها بسیار مهم است. روابطعمومی میتواند برندها را معروف کرده و وجهه مناسبی از آن ارائه دهد. مردم کشورها را با برندهایشان میشناسند؛ آمریکا را با اپل و کره جنوبی را با سامسونگ میشناسند.»
چهارلنگی با اشاره به اینکه مدیران باید اهمیت روابطعمومیها را درک کنند، افزود: «مدیران و روابطعمومیها دوست یکدیگرند نه رئیس و مرئوس. روابط عمومی باید همواره در کنار مدیرعامل باشد. باید در روز چندبار با او دیدار داشته باشد. باید در رویدادها همراه او باشد. روابط عمومی ابزار مدیران است.»
تفاوتهای روابط عمومی مدرن و سنتی
علی درویشی، معاون اجرایی آژانس روابط عمومی راما نیز در رابطه با تجربه این آژانس روابط عمومی گفت: «تفاوتهای بسیاری میان روابط عمومی سنتی و مدرن وجود دارد. روابط عمومی سنتی رابطهای یکسویه با مخاطبان داشت اما امروزه در روابطعمومی مدرن باید ارتباط میان روابطعمومیها و مردم دوسویه باشد در غیر این صورت روابط عمومی نمیتواند کار خود را به درستی و با موفقیت انجام دهد.»
او افزود: «همچنین در روابط عمومی مدرن، روابط خشک و رسمی به ارتباط دوستانه تغییر کرده است. در روابط عمومی مدرن گروههای مخاطبان تقسیمبندی میشوند. همچنین روابط با مخاطبان پویا و مداوم است. امروزه باوجود شبکههای اجتماعی خبرها به سرعت منتشر شده و باید در انتشار اخبار سرعت عمل وجود داشته باشد. در گذشته روابط عمومیها یک خبر را از روی هم کپی کرده و منتشر میکردند اما امروزه مخاطبان به سرعت متوجه کپیکاری خواهند شد.»
درویشی گفت: «دامنه فعالیتها و کارکرد روابطعمومیها وسعت یافته است. همچنین جایگاه تجزیه و تحلیل در روابطعمومیها ارتقا یافته است. روابطعمومی مدرن امروزه به تکنولوژی وابسته است.»
روابطعمومیها باید صداقت داشته باشند
در بخش دیگری از این رویداد، پنل «وجهه سازمانی، تجربه مدیران عامل و روابطعمومیها» با حضور مدیران اکوسیستم استارتآپی برگزار شد. آنها در این پنل براین باور بودند که روابط عمومیها در بازنمایی تصویر سازمان خود باید صداقت داشته و به درستی آنچه وجود دارد را نشان دهند.
در این پنل که با مدیریتی مینا نظری، سرپرست روابط عمومی شرکت توزیع برق تبریز برگزار شد، آرمان خالقی مدیر ارتباطات شرکت شیرین عسل، بهاره شریفیون مدیرعامل بیمه دات کام، آرمان صفایی مدیرعامل تریبون و مصطفی لامعی، مدیر دیجیتال مارکتینگ شرکت کاله حضور داشتند.
مینا نظری در ابتدای پنل در پاسخ به چارلنگی، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات خوارزمی مبنی بر اینکه روابطعمومیها ابزار مدیران عامل هستند، تاکید کرد: «روابطعمومیها ابزار نیستند و نقشی حیاتی دارند و روابط عمومی فلسفه مدیریت هستند. اگر مدیران عامل مطالعه بیشتری داشته باشند به جملات شعاری اکتفا نمیکنند.»
او افزود: «صنعت برق با چالشهای بسیاری مواجه است و اگر مدیریت بحران نداشتیم با توجه به مسائلی که در حوزه قطعی برق در تابستان ایجاد شد، شرکت دچار معضلات بسیاری میشد.»
مصطفی لامعی، مدیر دیجیتال مارکتینگ شرکت کاله دررابطه با تجربه بازاریابی دیجیتالی خود گفت: «رانندگان تریلیهایی که کالاهای سولیکو را جابجا میکنند، سفیران این برند هستند. معمولا تصویر ذهنی مردم از رانندگان کامیونها، افرادی با سبیلهای پهن، شلوار کردی و زیرپوش رکابی است. کاری که ما انجام دادیم این بود که از رانندگان دعوت کردیم تا داستان زندگی خود را جلوی دوربین بگویند.»
او افزود: «این ویدئوها را منتشر کردیم و تاثیر بسیارزیادی برفعالیت کارمندان و جذب رانندگان جدید داشت. حتی بانکها و سازمانهایی که با ما همکاری میکردند، نگرش متفاوتی به ما داشتند. این تجربه بسیار موفق براثر هماهنگی و اطلاع تمامی حوزهها به ویژه رانندگان تریلیها بود. به طوری که رانندگان ساعتها در یک مکان توقف میکردند تا فیلمبرداری تمام شود.»
بهاره شریفیون، مدیرعامل بیمه دات کام گفت: «حوادث اجتماعی و سیاسی سال گذشته بر کسبوکارها تاثیر بسیاری گذاشت. اتفاقات اجتماعی و سیاسی سال گذشته موجب شد تمامی کسبوکارها آسیب ببینند و این امر چیزی نیست که نادیده گرفته شود. از سویی دیگر تجربه خوبی در حوزه مواجهه با چالش بود. در این میان بسیاری سوار بر موج تلاش کردند با استفاده و بهرهبرداری از حوادث برند خود را محبوبتر کنند.».
شریفیون تاکید کرد: ر«وابط عمومی باید راستگویی و درستکاری را سرلوحه فعالیت خود قرار دهد. روابطعمومیها نباید جریانسازی کنند. جریانسازی وظیفه روابطعمومیها نیست بلکه باید با صداقت به معرفی و ایجاد برند شرکت خود بپردازند. ما در یک سال گذشته آموختیم چگونه با کمترین هزینه برندها را از چالشها خارج کنیم. بسیاری از متخصصان روابط عمومی قدرت خود را در جریانسازی و بهرهبرداری از جریانها میبینند. حتی در انتصاب و عزل مدیران نیز مدعی هستند که تاثیرگذارند. این امر پاشنه آشیل روابط عمومیها است.»
آرمان خالقی، معاون توسعه ارتباطات شرکت شیرین عسل گفت: «وجهه سازمانی باید به درستی توسط مدیران ارشد تدوین شود و باید باورپذیر باشد. وجهه سازمانی درون سازمانی چگونه است و برون سازمان چه وجههای دارد. باید به گونهای ایجاد شود که کارمندان به فعالیت در شرکت افتخار کنند. اگر نیروی کار به درستی برند سازمان خود را نشناسد، نسبت به آن وفادار نخواهد بود.»
تقدیر از برگزیدگان گراف دی
اهدای “تندیس گرافدی ” به مدیران عامل ارتباطگرا و برگزیده از میان شرکتهای بزرگ اقتصادی، کارآفرینان، استارتآپها، بانکها، بیمهها، شرکتهای پرداخت الکترونیکی، شرکتهای فناوری و دانشبنیان که بیشترین امتیاز را در جهت ارتقای وجهه سازمانی کسب کرده بودند ، آخرین بخش این مراسم بود. از میان 24 شرکت مورد بررسی 7 شرکت موفق به کسب تندیس مدیریت وجه سازمانی شدند که ؛ علی حکیم جوادی مدیرعامل هلدینگ صاد، مجید کیانپور مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مهرشاد تیموری مدیرعامل پلتفرم سلامت بقراط، شاهین میرزایی مدیرعامل شرکت تیتک، پرهام رضایی رئیس اتاق بازرگانی استان البرز، صدیقزاده مدیرعامل شیرین عسل، محمد محمدی مدیرعامل زیماپی از جمله افرادی بودند که از آنها تقدیر شده و تندیس گرافدی به این افراد اهدا شد.