در راستای سلسله مصاحبههایی که با متخصصان و کارگزاران حوزهی روابط عمومی در خصوص محور و موضوع مورد بررسی در پنجمین دوره گرافدی پیشرو داریم؛ اینبار با آقای دکتر حسین امامی گفتگو کردیم که شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.
به گزارش روابط عمومی گراف دی ، دکتر حسین امامی دارای دکتری علوم ارتباطات، مدرس ارتباطات دیجیتال در دانشگاه و پژوهشگر رسانههاي نوين است و طی سالیان اخیر به عنوان مدیر روابط عمومی و مدرس و محقق روابط عمومی و ارتباطات و عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی فعال بوده است.
استاد لطفاٌ نظرتان را در خصوص ضرورت ایجاد برندینگ سازمانی بفرمایید.
تصویرسازی مطلوب از یک سازمان از چند منظر مزایایی را میتواند به ارمغان آورد. اول اینکه میتواند وجهه یک سازمان را ارتقا دهد و در پی آن اعتماد و اعتبار برای یک سازمان ایجاد و یا افزایش دهد. ثانیا سازمان به وضوح خدمات خود را به مخاطبان معرفی میکند و مخاطبانش از مزایای رقابتی او با دیگران به خوبی مطلع میشوند. نکته دیگر قدرت بیشتر در رقابت با برندهای مشابه است که با وجهه قویتری ظاهر میشود. همچنین برندینگ میتواند در کنار اعتماد، باعث سودآوری و افزایش درآمد هم بشود. در داخل سازمان هم زمانی که برنامه برندینگ سازمانی به مرحله اجرا درآمد کارکنان شاهد تقویت هویت دیداری و بصری سازمان خود میشوند که این باعث افزایش تعلق سازمانیشان خواهد شد.
به نظر شما مجریان و کارگزاران روابط عمومی چه نقشی در ایجاد این برندینگ دارند؟
هم مدیر و متخصصان روابط عمومی در ایجاد وجهه سازمان مؤثرند، اما نقش مدیر روابط عمومی از لحاظ برنامهریزی استراتژیک، حفظ برند و ارتقای کیفی آن کلیدیتر است.
تدوین برنامه و داشتن استراتژی از یک طرف، مدیریت رسانهای برای کنترل محتوای متنی و چند رسانهای تولید شده درباره سازمان، ارزیابی اثربخشی برنامهها و پیوست های رسانهای برای حفظ و ارتقای حسن شهرت سازمان توسط مدیر روابط عمومی می تواند حائز اهمیت باشد.
با توجه به اثرگذاری تکنولوژیهای نوین در بسیاری از ابعاد زندگی انسانها در حال حاضر، به نظر شما که پژوهشهای فراوانی نیز در زمینه رسانههای نوین داشتهاید، این تکولوژیها مخصوصاٌ شبکههای اجتماعی در ایجاد وجههی سازمانی مطلوب چه تاثیری دارند؟
تکنولوژیهای نوین ارتباطی، به روابط عمومیها برای ایجاد و ارتقای برندینگ کمکهای بسیاری میکنند. این کمکها شامل افزایش آگاهی مخاطبان، دریافت بازخورد و پایش وضعیت برندینگ سازمان میشود. از وب سایت و رسانههای اجتماعی گرفته که باعث اطلاعرسانی و آگاهی بخشی و تعامل مستمر با مخاطبان است تا ابزارهای تبلیغاتی آنلاین، دریافت بازخورد مردم در فضای دیجیتال و نهایتا تجزیه و تحلیل دادهها میتواند کمک زیادی به روابط عمومیها برای بهبود فعالیتهای مدیریت برندینگ کند. ضمن اینکه اکنون که موضوع هوش مصنوعی فراگیر شده است می تواند به بهینهسازی آن بیشتر یاری رساند.