پنجمین رویداد گراف دی (گردهمایی روابطو عمومی های اکوسیستم فناوری و اقتصادی ) که با محوریت «مدیریت وجهه سازمان» 17 مهر ماه برگزار می شود، مدیران عامل شرکت های حوزه فناوری و اقتصادی که بیشترین تاثیر گذاری را در مدیریت وجهه سازمانی در همکاری با روابط عمومی خود را داشته اند، برگزیده می شوند . از جمله شاخص های مددنظر در این رویداد شهرت سازمانی، داشتن برنامه برندینگ داخلی(Enternal Branding)و میزان اثربخشی روابط عمومی در توسعه بازار و ذینفعان است . همچنین معیار اصلی ارزیابی مدیران عامل، کیفیت عملکردی در تحقق اهداف سازمان در جهت مدیریت وجه سازمانی خواهد بود.
روابط عمومی رویداد گراف دی، بادکتر زارعیان رییس شورای سیاستگذاری پنجمین رویداد گراف دی در زمینه انتخاب محور وجهه سازمانی برای این دوره از گراف دی سازمانی و تاثیر برند رهبری بر شهرت سازمانی به گفت و گو نشست .
او در زمینه ضرورت انتخاب محوروجهه سازمانی برای این دوره از رویدادگراف دی گفت : بررسی های صورت گرفته درسطح روابط عمومی ها ، انجمن ها و نهادهایی که طی سالهای اخیر همایش ها و آموزش های مرتبط با روابط عمومی را برگزار کردند نشان داد که در این حوزه بسیار مهم تا به حال همایشی توسط روابط عمومیها برگزار نشده و برای نخستین بار در این رویداد موضوع “وجهه سازمانی” به بحث و بررسی گذاشت می شود .
وی در این زمینه افزود : اگر از منظر علمی و جامعه شناختی به حوزه افکار عمومی ، سازمان هایی مورد توجه مردم هستند که از اعتبار لازم بر خوردار باشند . معمولاً بسیاری از ما در هنگام خرید به فروشگاهی می رویم که وجهه مطلوبی دارند.حتی در انتخاب سوپرمارکت محل خودمان هم همین طور است و به این وجهه توجه می کنیم. در سطح کلان در سازمانهای بزرگی مثل بانک ها، شرکت های ارتباطی و شرکتهای تولید لوازم خانگی و بسیاری از شرکت هایی که مردم با آنها ارتباط دارند؛ موضوع وجهه سازمانی بسیار حائز اهمیت است .
لذا بر آن شدیم که در این رویداد را با موضوع وجهه سازمانی برگزار کنیم. وبا طرح چالش های وجهه سازمان ، سازمانهای موفق در این حوزه که توانستند وجهه مطلوبی نزد افکار عمومی داشته باشند را معرفی و با بیان تجربیات شان در یک تعامل دوسویه به صورت نظری وعملی مدیران روابط عمومی ها و سازمان ها را به این مساله ترغیب، تشویق و حساس کنیم تا بتوانیم به اهدافمان برسیم.
اهمیت نقش برند رهبری در افزایش سطح جایگاه سازمان
دکتر زارعیان در زمینه نقش برند رهبری در سازمان با اشاره به عوامل متعدد در مقبولیت ، معروفیت و فراگیری برند در جامعه گفت : معروفیت یک برند از یک کالا یا سرویس خوب شروع و به سایر عوامل از جمله مهمترین آنها برند رهبری می رسد .
وی با بیان اینکه برخی از شرکت ها برند رهبری بسیار قوی دارند که به سازمان های رهبر ساز معروف هستند تصریح کرد : برند رهبری یعنی فردی با ویژگی های خاص می تواند به صورت کاریزما یا اکتسابی باشد در شرکت یا سازمان تحولی ایجاد کند به نحویی که بعد از خارج شدن فرد از آن شرکت نام او همچنان باقی می ماند . برخی از این شرکت ها را به دلیل برند رهبری قوی که دارند اصطلاحاشرکت های رهبر ساز می نامند که می توانند برای سایر شرکت نیز مدیر تربیت کنند .
وی ماندگاری را یکی دیگر از ویژگی های برند رهبری دانست و گفت : برند رهبری در یک سازمان ماندگار است و به راحتی نمی توان آن را حذف کرد به عنوان مثال غالب مردم دنیا شرکت اپل را با نام بنیانگذارش می شناسد از این مثال ها زیاد است مکنزی یکی دیگر از آن شرکت هاست که بخاطر ویژگی های بنیانگذارش و برند رهبری شناخته شده است .
مدیران قوی در یک سازمان می توانند آنقدر اثر گذار باشد تا سالها یک شرکت و سازمان در جایگاه مطلوب نگه داشته باشد .
وی با اشاره به مدیریت اثر بخشی هزینه ها برند رهبری در سازمان گفت : برند رهبری در یک سازمان قوی می تواند منجر به مدیریت اثر بخش هزینه ها و تعاملات ارتباطی گسترده در سطح کشور شده و این تعاملات باعث افزایش سرعت در اجرای برنامه ها و فعالیت های سازمان شود .
وی تبلیغات و اعتماد سازی را یکی دیگر ازویژگی برند رهبری ذکر کرد و گفت : برند رهبری می تواند خود تبلیغات خوبی برای شرکت باشد و همینطور با اعتماد سازی می تواند انگیزه لازم را در یک سازمان فراهم کند تا افراد با اشتیاق و علاقه در سازمان کار کنند .
وی ایجاد اطمینان را یکی دیکر از عوامل در برند رهبری عنوان کرد و گفت : خریداران با اطمینان از شرکت خرید کرده و کارکنان نیز با اطمینان در شرکتی قوی کار می کنند و از همه مهمتر پرسنل در این شرکتها آموزش می بینند و یک نیروی قوی تربیت می شوند که در آینده درشرکت ها و سازمان ها دیگر می توانند اثر گذار باشند .
وی با تاکید بر اهمیت نوآوری در شرکت های نو آورگفت : برند رهبری به سادگی بدست نمی آید ، یک رهبر باید دارای ویژگی های خاص و خارق العاده باشد . استراتژی درست برای فعالیت های شرکت داشته و آنها رو مورد ارزيابي و کنترل قرار دهد و علاوه بر موارد یاد شده باید به آموزش و توسعه سازمانی اهمیت داده و دائما عملکرد را در سازمان کنترل کند و به نوآوری بها دهد. مجموعه این امتیازها موجب حفظ موقعیت و جایگاه سازمان می شود .
وی با تاکید بر تامل و بررسی بیشتر بر مفهوم برند رهبری افزود : در کشور ما به مسله برند رهبری کمتر پرداخته شده و همین امر موجب کمرنگ شدن نقش رهبری در مدیریت سازمان شده است . باید برند رهبری رو خوب بشناسیم و از این عنوان و اصطلاح استفاده کنیم .
یادآوری می شود،علاقهمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از جزییات نحوه حضور در ارزیابی به سایت www.grafday.ir مراجعه و یا دبیرخانه رویداد با تلفن ۰۲۱۸۸۹۴۸۷۸۴ تماس حاصل کنند.