دکترشکری: روابط عمومی باید برای دغدغه‌های ارتباطی سازمان، نظر و ایده داشته باشد

استاد جامعه شناسی ارتباطات با بیان اینکه روابط عمومی باید درباره مسائل سازمان دغدغه‌مند باشد، گفت: برخی مدیران هنوز جایگاه روابط عمومی را صرفا اطلاع رسانی می‌دانند، در حالی که مدیریت هوشمند شبکه رسانه‌ای، وظیفه روابط عمومی‌ است.

به گزارش روابط عمومی گراف دی ، حمید شکری، دکترای جامعه شناسی ارتباطات در پنل «مدیران ارشد، روابط عمومی و استراتژی تعامل این دو بازوی مهمِ» چهارمین رویداد گراف‌دی با اشاره به شعار این دوره ازرویداد گراف‌دی اظهار داشت: شعار گراف دی امسال روابط عمومی معتمد، مدیریت مقتدر است که انتخاب شایسته‌ای است؛ چرا که یک روابط عمومی ‌معتمد، می‌تواند مدیریت مقتدر داشته باشد.

وی با بیان اینکه اکنون در نظام اداری، روابط عمومی ‌جایگاه شایسته خود را ندارد، ادامه داد: برخی مدیران هنوز جایگاه روابط عمومی را صرفا اطلاع رسانی می‌دانند، در حالی که مدیریت هوشمند شبکه رسانه‌ای، وظیفه روابط عمومی‌ است.

شکری با اشاره به اینکه روابط عمومی‌های ما ساختارمند نیستند، افزود: اگر بخواهیم‌ نظام ‌مدیریتی را به طرح، ‌برنامه، ‌‌اجرا و‌اثربخشی تقسیم کنیم، روابط عمومی‌ها در بخش اجرا باقی مانده‌ و متوقف شده‌اند و به همین دلیل هم ‌به نتیجه نمی‌رسند. مشکل دیگر این است که روابط عمومی‌ها دغدغه‌مند ‌نیستند؛ در حالی روابط عمومی باید دغدغه‌ داشته باشد و ‌بعد از برنامه‌ریزی و‌ اجرا، روند و‌نتیجه آن را ارزیابی کند.

استاد حوزه ارتباطات با بیان اینکه اگر روابط عمومی نتواند مشکلات شرکت را حل کند، موفق عمل نکرده است، به سه ضلعی سازمان، جامعه و‌ روابط عمومی اشاره کرد و گفت: استراتژی تشخیص دغدغه و جواب برای حل آن، تدبیر و اتخاذ راه حل مشکلات و همچنین تخصیص منابع و اعتبار و در نهایت اجرا از نکات مهم در روابط عمومی است که در دوره کنونی به آن بی‌توجهی می‌شود. همین بی‌توجهی به امور موجب شده تا شاهد روابط عمومی عملگرا نباشیم.

شکری با اشاره به اینکه اگر به نظام اطلاع‌رسانی اشرافی نداشته باشیم، نمی‌توانیم شرکت مفیدی داشته باشیم، ادامه داد: ما هنوز نگاه درستی از روابط عمومی‌نداریم. البته پیوست رسانه‌ای و‌دغدغه‌هایی در این‌مورد را داشتیم، اما هر پروژه در هر سازمانی نیازمند پیوست رسانه‌ای است که باید مورد توجه قرارگیرد.

وی با بیان اینکه یک روابط عمومی موفق نباید کارمند باشد، گفت: روابط عمومی باید حرفه‌ای و‌متخصص باشد و برای همه دغدغه‌های ارتباطی سازمان، نظر و ایده داشته باشد. این ایده و نظر را به راحتی می‌توان از بیانات مقام معظم رهبری و سخنان ریاست جمهوری و وزرا و … احصا کرد. توصیه می‌کنم به روابط عمومی‌ها که کارخانه تولید محتوا را راه اندازه کرده و‌ بر اخبار عادی تمرکز نداشته باشند و به نوعی دانش ارتباطی را در سازمان پیاده کنند.

 

 

ثبت نام