همایش آنلاین روابط عمومی | گراف دی

همایش گراف دی

روابط عمومی، سمت شغلی آشنایی است که اکثرا نام آن را شنیده‌اند، اما شاید اکثر آن‌ها تصور اشتباهی درباره روابط عمومی دارند.

بررسی نقش روابط عمومی در رویداد گراف دی

روابط عمومی، سمت شغلی آشنایی است که اکثرا نام آن را شنیده‌اند، اما شاید اکثر آن‌ها تصور اشتباهی درباره روابط عمومی دارند. اکثر افراد تصور می‌کنند که روابط عمومی چیزی شبیه به تبلیغات است؛ در صورتی که روابط عمومی در یک سازمان وجود دارد تا به سازمان کمک کند رابطه مثبت و سازنده‌ای با مردم جامعه داشته باشد.

به گزارش گراف‌دی، از‌آنجایی که بسیاری از افراد و حتی مدیران مختلف تعریف دقیقی از روابط عمومی ندارند و با آن آشنا نیستند، رویدادی به نام گراف دی شکل گرفته است تا کارشناسان و فعالان این حوزه را دور هم جمع کند و به رشد این حوزه کمک کنند.

در این مطلب قصد داریم با گراف دی و فعالیت‌های آن آشنا شویم و نقش روابط عمومی در سازمان‌ها را از زبان فعالان این حوزه بررسی کنیم.

گراف دی چیست؟

گراف دی رویدادی در حوزه روابط عمومی است که در نظر دارد گروهی از کارشناسان و فعالان این حوزه را گرد هم آورد و زمینه‌ای را برای ایجاد ارتباط پایدار و عمیق میان آن‌ها فراهم کند. این رویداد مستقل، از دی‌ماه سال گذشته آغاز به کار کرده و تاکنون یک دوره از آن توسط متخصصان و فعالان حوزه روابط‌ عمومی برگزار شده است.

به اشتراک‌گذاری و انتقال تجربه‌، به دست آوردن دانش و راهکارهای علمی برای به حداکثر رساندن فعالیت‌های ارتباطی، شبکه‌‌سازی برای تعامل هدفمند و مطلوب میان فعالان و دانشجویان، تلاش برای دست‌یابی به تفاهم و یکسان‌‌سازی ادبیات از مهم‌ترین اهدافی است که در گراف دی دنبال می‌شود.

اولین دوره گراف دی

روز یکشنبه، اول تیرماه، اولین دوره گراف دی با محوریت روابط عمومی و رسانه‌ها در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. در این رویداد افراد دارای تجربه و سابق بالا در حوزه روابط عمومی سازمان‌های فناوری در کشور حضور داشتند تا تجربیات خود را با علاقه‌مندان به این حوزه به اشتراک بگذارند.

در ابتدای این رویداد، کریمی مدیر کل سابق روابط عمومی بانک مرکزی، شهرداری تهران و صندوق توسعه ملی از تجربه عبور از بحران موسسات مالی اعتباری غیرمجاز صحبت کرد.

در اولین پنل این رویداد با عنوان «بررسی چالش‌های روابط عمومی و رسانه» داوود زارعیان استاد روابط عمومی، ایمان بیک سردبیر روزنامه فناوران اطلاعات، امیرعباس تقی‌پور مدیرکل پیشین روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، شهرام شریف دبیر گروه دیجیتال روزنامه دنیای اقتصاد و وحید قربانی مدیر ارتباطات شرکت مبین وان حضور داشتند.

به گفته زارعیان، مفهوم روابط عمومی از سال‌های گذشته تغییر نکرده است و فقط ابزارهای مدرن برای آن ایجاد شده است. او گفت: «من معتقدم باید میان روابط عمومی و رسانه رابطه دوطرفه و دوستانه برقرار باشد؛ اما در این ۲۵ سال تجربه من در فضای رسانه‌ای، این رابطه وجود نداشته و این رابطه بر اساس حرفه‌ای‌گرایی در روابط عمومی نبوده است.»

به گفته شهرام شریف، ما در ایران معمولا از روابط عمومی برای جمع کردن چالش‌ها استفاده می‌کنیم و معمولا زمانی این کار را انجام می‌دهیم که دیگر دیر شده است. اکثر اوقات به مشاوره افراد متخصصی که در حوزه روابط عمومی کار می‌کنند گوش داده نمی‌شود یا جایگاه سازمانی آن‌ها را خیلی دور از هیات مدیره در نظر می‌گیرند که این مسئله تاثیر‌گذاری روابط عمومی در مدیریت بحران‌ها را کم‌رنگ می‌کند.

مدیر سابق روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی نیز در این رویداد حضور داشت و به گفته او اگر به موضوع پرسش‌گری رسانه‌ها در روابط عمومی احترام بگذاریم، بخش اعظمی از مسائل حل می‌شوند. واحدهای روابط عمومی در سازمان‌ها باید به خبرنگاران اجازه ورود دهند تا رسانه‌ها حاضر و ناظر بر کار‌ آن‌ها باشند.

سردبیر روزنامه فناوران نیز گفت یک سری الزامات برای ورود به حوزه روابط عمومی وجود دارد و افراد فعال در این حوزه باید هوش کافی داشته باشند و فقط علاقه کافی نیست. در واقع تحصیلات دانشگاهی و دانش تئوری برای یک مدیر روابط عمومی کافی نیست و بهتر است که روش‌های جدیدی برای گزینش دانشجویان این رشته اتخاذ شود.

پنل دوم رویداد گراف دی با عنوان «انتقال تجربه بحران رسانه‌ای» با حضور مسعود فیاضی، مدیر روابط عمومی سامسونگ برگزار شد. به اعتقاد فیاضی، معمولا شرکت‌های بزرگ بیشتر دچار بحران خبری می‌شوند؛ اما تاثیر اخبار منفی درباره یک موضوع خاص را می‌توان از طریق پایش اخبار، مشورت با مدیران و انتشار جوابیه در رسانه‌های مختلف تا حدودی از بین برد.

به گفته وی، رسانه بازوی روابط عمومی است و در زمان مشکلات، نقش روشنگرانه دارد و حلال مشکلات است.

لازم به ذکر است، دومین همایش گراف دی و با توجه به شرایط جهانی گسترش ویروس کرونا، به صورت  آنلاین برگزار می‌شود. این همایش در تاریخ دهم تیرماه 99 در چهار بخش سخنرانی، پنل، گفت و گو و کارگاه آموزشی برگزار می‌شود.

ثبت نام