مدیر روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت کرونا را تجربه‌ای کم نظیر در مواجه با بحران در حوزه روابط عمومی عنوان کرد

گفت و گو

مدیر روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت کرونا را تجربه‌ای کم نظیر در مواجه با بحران در حوزه روابط عمومی عنوان کرد.

کرونا تجربه‌ای کم نظیر در مواجه با بحران در حوزه روابط عمومی

مدیر روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت کرونا را تجربه‌ای کم نظیر در مواجه با بحران در حوزه روابط عمومی عنوان کرد.

 به گزارش روابط عمومی گراف‌دی، آرزو دهقانی در دومین همایش آنلاین گراف دی درباره فعالیت واحدهای روابط عمومی در دوران کرونا و پسا کرونا، اظهار داشت: بیماری کرونا بحرانی ناگهانی و ادامه دار است و حدود 4 ماه و 10 روز است که مردم و کشور ما با آن درگیر شده و با رویکردها و ابعاد جدیدی مواجه شده‌ایم.

وی افزود: اکنون در بطن و میانه این بحران هستیم و وظیفه حوزه روابط عمومی است که با نگاهی آینده نگر از حالا برای دوران پساکرونا برنامه ریزی کند. یکی از ابعاد این موضوع بحث سلامت روان مردم است. در زمینه مدیریت بحران، سلامت روان مردم از اهمیت زیادی برخوردار است در وقوع حوادثی مثل سیل و زلزله و … شرایط متفاوت است زیرا اتفاقی رخ می دهد و پس از آن برای بهبود شرایط روحی مردم تلاش می شود.

مدیر روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت ، ادامه داد: اما درباره بیماری کرونا با حجم زیادی از اطلاعات مواجه شدیم که مردم به دلیل بی اطلاعی، مضطرب شدند. در چنین شرایطی ارائه کننده اطلاعات باید یک منبع واحد باشد تا احتمال ظهور شایعات کمتر باشد. براساس ارزیابی انجام شده از بحران های 8 سال گذشته، نشان از این دارد که ما کم شایعه ترین بحران ها را پشت سر گذاشتیم و فضا به خوبی مدیریت شده است.

دهقانی با تاکید براینکه اکنون چهار  ماه است که از  این اتفاق می‌گذرد اما شرایط به خوبی مدیریت شده، ادامه داد: هنگامی که دوره بحرانی و اطلاع رسانی زیاد می‌شود، مردم هم دچار استرس می‌شوند و هم به دلیل مواجه زیاد با اخبار دچار نوعی حساسیت زدایی می ‌شوند. مثل دوران فعلی که مردم تا حدودی خسته شده اند و هشدارها را جدی نمی گیرند.

به گفته وی، وظیفه روابط عمومی‌ها این است که این اطلاعات را براساس افکار سنجی به مردم ارائه کنند. هنگامی که اخبار تعداد فوتی‌ها و مبتلا یان در زمانی خاص و از یک منبع مشخص اعلام می شود، اقدام خوبی است اما موجب خسته شدن مردم می شود. موضوع دیگر استرس است؛ براساس تجربه من، مجریان روابط عمومی باید پژوهش محور باشند و از نتایج افکار سنجی های انجام شده استفاده کنند.

مدیر روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در حال حاضر اطلاعات مورد نیاز مردم درباره کرونا متفاوت از روزهای ابتدایی است، اظهار داشت: براساس بررسی های انجام شده، مردم در ماه اول شیوع ویروس کرونا، توقع داشتند تا از روش های پیشگیری مطلع شوند تا خود را با بیماری منطبق کنند اما الان بعد از سه ماه باز ه م نیاز اطلاعی مردم همان است و تنها نحوه درمان به آن اضافه شده که نشان می دهد مردم به اشباح اطلاعی نرسیده اند. اگر مجریان روابط عمومی با پژهشگران در ارتباط نزدیک باشند، بی شک از این اطلاعات و بررسی ها برای دوران پسا کرونا استفاده خواهد شد و شاهد کمتر شدن استرس و اضطراب مردم خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما در روابط عمومی ساختارهای مختلفی داریم که انعطاف پذیری این واحد از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا باید با توجه به موقعیت های مختلف واحدهایی افزوده و بخش هایی حذف شود. صنعت روابط عمومی با توجه به بیماری کرونا و روند این بیماری باید بازسازی و بازنگری شود و برای جبران های این چنینی آماده باشند.

دهقانی در ادامه در واکنش به اینکه در حوزه اعتمادسازی و ایجاد سلامت روانی برای مردم یک لبه تیزی وجود دارد که باید از یک سو رفتارها امیدبخش و از سویی دیگر نباید به مردم به سمت راحتی خیال و رهاشدگی سوق داده شوند و نقش روابط عمویم در این زمینه، توضیح داد: منابع مختلف دستورالعمل های مختلفی در زمینه خطر و اطلاع رسانی ارائه کرده اند که باید نوآوری هایی داشته باشیم. در بحث اعتمادسازی باید شفاف و بدون پنهان کاری باشد و اگر روابط عمومی منبع خبر موثقی نباشد مردم باید اخبار را از جای دیگری پیدا کنند که احتمال دریافت خبر غلط بسیار زیاد می شود.

وی افزود: در وزارت بهداشت  اقدامات برای اطلاع رسانی انجام گرفت و در همین راستا سخنگویی مشخص شد که این فرد نباید یک سخنگو ساده باشد بلکه باید فردی کاریزماتیک و مطلع باشد تا در بین ارائه اطلاعات، برخی موارد را گوشزدو مردم نیز پذیرا باشند. در این بین سایت وزارتخانه و گروه تلگرامی و شبکه های اجتماعی وزارتخانه نیز در تلاش بودند تا اعتمادها را جلب کنند و در این راستا آیتم هایی که سلامت روان و سواد رسانه ای مردم را افرایش می دهد نیز تهیه و به مردم ارائه شد.

به گفته مدیر روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت، اتفاق دیگر این است که آموزش اطلاع رسانی، مستند سازی، تبلیغات محیطی و … که در حیطه فعالیت روابط عمومی است، یک طرفه است و مردم نمی توانند سوالات و نگرانی های خود را مطرح کنند و وزارت بهداشت این فضا ارتباط دو طرفه را نداشت و مردم به سوی پیج های شخصی می رفتند تا اطلاعات  مورد نیاز خود را کسب کنند در حالی که اگر این فضا مهیا شود به طور حتم به بهبود شرایط کمک می کند.

دهقانی با اشاره به سال های  1388 و 1389 که بیماریH1  1 N  را تجربه کردیم، تصریح کرد: پس کرونا تجربه اول ما در زمینه پاندمی نبود اما چرا در ابتدا دچار بی نظمی و شلختگی اطلاع رسانی بودیم؟ به دلیل اینکه مستندسازی و مدیریت دانش و ثبت درس آموخته های آن دوران وجود نداشت و نتایج تمام اقدامات مدیریتی انجام شده صرفا در گردهمایی ها محدود بود اما اگر قابل دسترسی باشد کمک می کند در پاندمی ها و بیماری های بعدی دچرا هراس نشویم و می توانیم برنامه ریزی سریعتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه اعتمادسازی نیز روابط عمومی موظف است از تمام کانال های اطلاع رسانی استفاده کند، گفت: نتایح حاصل از بررسی 1200 نمونه، شبکه های مجازی منبعی هستند که مردم برای کسب اطلاعات بیشتر از آن استفاده می کنند و اگر روابط عمومی ها در این فضاها و شبکه های مجازی صفحه و کانالی داشته باشند بی شک کمک بیشتری به بهود شرایط خواهند کرد.

 

ثبت نام