لعلی: چه موقع روابط عمومی در یک سازمان عملکرد مؤثری دارد؟

مدیرسابق روابط عمومی‌ بانک ‌دی با اشاره به لزوم پیگیری و مشورت روابط عمومی‌ها، گفت: اگر مدیری قائل باشد که روابط عمومی‌، بخشی از زنجیره سرمایه یک ‌سازمان است و در سودآوری شرکت به صورت مستقیم اثرگذار است، موفق خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی گراف دی ، امیر لعلی ، مدیرسابق روابط عمومی‌ بانک ‌دی در پنل «مدیران ارشد، روابط عمومی و استراتژی تعامل این دو بازوی مهمِ» چهارمین رویداد گراف‌دی که 27 فروردین در صندوق نواوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به جایگاه روابط عمومی اظهار داشت: مدیری در دوره مدیریت خود سه مدیر روابط عمومی‌تغییر داده که به نظر من این امر نشانگر عدم شناخت مناسب از روابط عمومی توسط مدیر است.

وی با بیان اینکه هر مدیر ارشد سازمانی ممکن است به رسانه توجه کند اما نقش صیانت از شرکت و جایگاه روابط عمومی را در این زمینه نادیده بگیرد، افزود: گاهی حقایق با منافع سازمان در تضاد است و این امر در روابط عمومی با چالش‌هایی روبرو است. زنجیره اصلی ارزش در هر شرکتی تعریفی دارد. در این زنجیره، روابط عمومی ‌کجاست؟ اگر مدیری قائل باشد که روابط عمومی‌، بخشی از زنجیره سرمایه یک ‌سازمان است و در سودآوری شرکت به صورت مستقیم اثرگذار است، موفق خواهد بود؛ در غیر این‌صورت، روابط عمومی نقش موثری در سازمان ایفا نخواهد‌ کرد.

مدیرسابق روابط عمومی‌ بانک ‌دی با طرح این سوال که «شما اگر مدیریت را درباره اهمیت کارخود نتوانی مجاب کنی، چطور می‌خواهی مشکلات و گره‌های مخاطب را باز کنی؟» تصریح کرد: همه مدیران تعاملی نیستند و حتی مدیران برخی روابط عمومی هم چنین ویژگی ندارند. من مدیری داشتم که به او گفتم به من اختیار بده و‌پاسخ بخواه. او ‌گفت  که همه شما فکر می‌کنید حرفه‌ای هستید، در حالی همچنان نیاز به انتقال تجارب دارید.

وی با اشاره به اهمیت نگاه مدیران به روابط عمومی، گفت: یک‌ مدیر بانک ‌به امور‌مختلف بانک‌ تسلط دارد، جز بخش روابط عمومی. هفته گذشته با مدیر نظام پرداخت بانکی جلسه داشتم که می‌گفت: در توییتر فعال هستم، اما چرا هرکسی می‌خواهد انتقاد ‌کند، مرا منشن می‌کند؟ پس روابط عمومی چه کاره است؟

لعلی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها خیلی اوقات درباره حل چالش‌های مدیر ناتوان هستند، افزود: در همه سازمان‌ها‌ شاهدیم که مدیر به جای بهره‌گیری از روابط عمومی، مشاور امور رسانه‌ای دارد. اگر مدیر نخواهد که روابط عمومی فعالی داشته باشد، به طور حتم در حوزه ارتباطی کار موفقی انجام نمی‌شود. به رغم تخصصی بودن روابط عمومی، اگر مدیر تعاملی نباشد، نمی‌توان در پیشبرد اهداف به نتیجه رسید.

 

مدیر سابق روابط عمومی بانک دی با اشاره به اینکه روابط عمومی باید با مدیر صادق باشد، گفت: وقتی مدیر روابط عمومی بله قربان‌گوی مدیر است، اما کار خود را انجام می‌دهد، خدشه زیادی به روابط عمومی وارد می‌کند. به روابط عمومی‌ها توصیه می‌کنم که پیگیری را فراموش نکنند و از اعتقادات خود دفاع کنند. مشورت پذیر باشند؛ چرا که به عقیده من هیچ روابط عمومی نمی‌تواند ادعا کند که بی‌نیاز از مشورت است. با مشورت می‌توان از بحران درون سازمانی رها شد.

ثبت نام