سازگاری و همگرایی حقوق مشتریان و سازمان مهمترین وظیفه مدیران روابط عمومی

علی کریمی
رییس روابط عمومی سابق بانک مرکزی سازگاری و همگرایی حقوق مشتریان و سازمان مهمترین وظیفه مدیران روابط عمومی عنوان کرد.

مدیر روابط عمومی سابق بانک مرکزی در رویداد گراف دی مطرح کرد:

 

سازگاری و همگرایی حقوق مشتریان و سازمان مهمترین وظیفه مدیران روابط عمومی

 

رییس روابط عمومی سابق بانک مرکزی سازگاری و همگرایی حقوق مشتریان و سازمان مهمترین وظیفه مدیران روابط عمومی عنوان کرد.

به گزارش … علی کریمی، رییس روابط عمومی سابق بانک مرکزی در رویداد گراف دی که با هدف بحث پیرامون موضوعات مربوط به روابط عمومی و رسانه‌ها در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد با تاکید بر نقش رسانه و روابط عمومی در مدیریت بحران، گفت: من فکر کردم که روابط خودم را به عنوان یک کارشناس ارتباطی از یک بحرانی که کشور با آن درگیر بوده و هنوز هم تا حدودی هست و کاملا حل نشده را با هم مرور کنیم.

یک بار با هم یک مثال عینی داشته باشیم به جای این که حرف های تئوری بزنیم و بگویم که در مورد بحران چه کار می خواهیم بکنیم و یا در واقع حرف هایی که تجربه نشده.

وی افزود: شاید این تا حدودی تجربه شده است. البته من زمانی در مقطعی مسولیتی در روابط عمومی بانک مرکزی داشتم تا پارسال و الان در مقام و در لباس روابط عمومی بانک مرکزی سعی می کنم صحبت نکنم. بنابراین در مقام دفاع از عملکرد خودم نیستم حتی در مقام شاید خود انتقادی خودم را قرار بدهم. مهم این است که همه ما که در یک سپهر ارتباطی هستیم، در واقع بتوانیم یک تجربه مشترک را با هم مرور بکنیم.

این صاحب نظر حوزه روابط عمومی، با مثالی عینی از دوران فعالیت خود در بانک مرکزی، برای حضار توضیح داد: آقای احمد رازی اهل مشهد و کارمند یکی از ادارات مرکزی دولتی در شهر مشهد هستند. در سال ۹۳ حقوق متوسط ماهیانه ۳ و نیم میلیون تومان دریافت می کند. یک زندگی کارمندی، متوسطی در شهر مشهد دارد. یک خانه ی ۱.۲ میلیاردی دارد که وقتی می بیند موسسه ای در دیوار شهر پر کرده و تبلیغات بسیار گسترده ای در سطح استان خراسان انجام می دهد و سود خوبی به سپرده ها می دهد، با فشار و تشویق باجناق و همسر خود خانه ۱.۲ میلیاردی خود را میفروشد و در یک موسسه ی مالی اعتباری که تابلو بزرگی در سطح شهر و همچنین بسیار شعبه دارد، سپرده گذاری می کند.

وی ادامه داد: درحالی که در سال ۹۳ نرخ سود مصوب بانکی در شورای پول و اعتبار ۲۰ الی ۲۲ درصد است. وی ۳۰ درصد سپرده گذاری می کند. یک میلیارد و دویست میلیون تومان را در سال ۳۶۰ میلیون تومان دریافت می کند. یعنی ماهیانه ۳۰ میلیون تومان. تصور کنید فردی که حقوق ماهیانه ۳ و نیم میلیونی داشته الان سی میلیون تومان دریافت کند چه تغییری در زندگی اش رخ می دهد. تمام وسایل زندگی اش نو می شود، خانه ی جدید می خرد، و با ماهیانه ۹ میلیون تومان در مشهد چون دیگر پول پیش ندارد در نتیجه اجاره ی بیشتری می گیرد.

کریمی درباره این مشتری موسسات اعتباری غیرمجاز، افزود: آقای احمد که کارمند بسیار شریفی است و  هیچ وقت فکر نمی‌کرد احمد رازی سه سال بعد تبدیل به احمد ناراضی شود، ماشین همسرش را نو می کند، دیگر توجهی به ۳و نیم میلیون تومان حقوقش نمی کند. یک سال حدود ۱۳ یا ۱۴ ماه با نرخ سود حدود ۳۰ درصد درسال که تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از متوسط نرخ سود بانکی رسمی است، پولش را در آنجا سپرده می کند و زندگی جدیدی را شروع می کند.

مدیر روابط عمومی سابق بانک مرکزی، ادامه داد: بعد از دو الی سه ماه که می گذرد، مادرش را هم با کمک همسر و برادر خانمش تشویق می کند که همه پول گذاشته اند در این موسسه و خیلی خوشحال اند که این موسسه هر روز در تلویزیون تبلیغات می کند و اسپانسر برنامه است. مادر پیرش هم در ابتدا مقاومت می کند و سپس تسلیم می شود و در نهایت پولش را سپرده‌گذاری می کند و برای مادرش هم خانه ای ۸ الی ۹ میلیون تومانی اجاره می کند و یک زندگی جدیدی را شروع می کند.

به گفته وی، همه چیز بسیار خوب و درحال گذراندن یک زندگی بهتر از قبل بود تا این که در سال ۹۵ یک دفعه ورق بر می گردد و با اطلاعیه بانک مرکزی فعالیت نهادهای مالی و اعتباری که دیگر غیر مجاز خوانده می‌شوند، متوقف می‌شود و احمد بعد از آن توقف است که به همه جمعی دیگر از دوستان به آنجا می رود و جلوی بانک مرکزی و حتی دست به آجر و بتن می شود و شیشه های بانک مرکزی را هم می شکنند و حمله می کنند.

کریمی با تاکید بر اینکه احمد آقا که هیچ وقت فکر نمی‌کرد به یک سپرده گذار معترض تبدیل شود، درباره دادگاه آقای میرعلی، مدیرعامل تعاونی مالی و اعتباری ثامن الحجج که ابتدای سال ۹۷ به اتهام مفاسد اقتصادی، اخلال در نظام اقتصادی کشور برگزار شد، نیز توضیح داد: من می خواهم بخشی از دادخواستی که در دادگاه تهیه شده است را درباره اتهامات وی برای شما بخوانم. “تعاونی اعتباری ثامن الحجج در سال ۸۰ با سرمایه ۶ میلیون و سیصد هزار تومان برای فعالیت در محدوده ی شهر سبزوار با عنوان تعاونی دانش آموخته گان سبزوار تشکیل می شود. مثل خیلی تعاونی های کوچک صنفی که ما داریم می توانست سپرده جمع کند و تبلیغاتی هم در محدوده ی فعالیتش هم انجام دهد و به عده ای تسهیلات دهد. “

به گفته وی در ادامه این دادخواست آمده: ” اما می خواهم به شما اطلاع دهم که در مدت ۱۵ سال این تعاونی از ۶ میلیون و سیصد هزر تومان به ۱۲ هزار و هشتصد میلیارد تومان سرمایه خودش را افزایش می‌دهد و دارایی جمع می کند و قرار بوده که نهایتا یک الی ۳ شعبه در شهرستان سبزوار بگذارد، به ۴۸۱ شعبه در سراسر کشور ارتقا پیدا می کند. این همانی است که اسم و تبلیغاتش را دور زمین فوتبال در بسیاری از بازی‌ها، بازی‌های استقلال پرسپولیس دیدید و تیم های ورزشی که تشکیل می دهد و در سراسر کشور هم تبلیغات می کند. “

این صاحب نظر حوزه روابط عمومی در ادامه این دادخواست توضیح داد: “در دادگاه اعلام می شود که کسری ۴ هزار میلیارد تومانی دارد. یعنی فعلا علل الحساب از ۱۲ هزار و هشتصد میلیارد تومان، ۴ هزار میلیارد آن نیست. هزار و پانصد و سی و پنج میلیارد تومان زیان عملکرد نه ماهه سال ۹۴ بوده است. ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی اش بوده است. ۱۱۲ میلیارد تومان در حساب هایش به عنوان مطالبات از بانک مرکزی که واهی است. سال های ۸۸ تا ۹۴ اوج جذب سرمایه در ثامن الحجج است. وکیلی که از او در دادگاه دفاع می کند یک سال و نیم پیش می گوید، آقای میرعلی باغدار و دام دار نمونه است. بنابراین می توانیم اعتماد کنیم که بانک را هم می تواند اداره کند. “

کریمی افزود: آقای احمد توکلی در جایی گفته است که ایشان داماد امام جمعه سبزوار است اما فکر نمی‌کنم از رانت او برخوردار شده باشد و آقای میر علی قبل از ورود به ثامن الحجج ۱۱۹ چک برگشتی داشته است. پس این ثامن الحجج که احمد رازی در آن سپرده گذاری کرده بود!

مدیر سی دی فروش موسسات اعتباری غیرمجاز

مدیر روابط عمومی سابق بانک مرکزی درادامه سخنرانی خود در رویداد گراف دی، با مثالی دیگر از موسسات اعتباری غیرمجاز که در دوران فعالیت وی در بانک مرکزی رخ داده بود، توضیح داد: یکی از تعاونی‌ها که اتفاقا آن هم در مشهد شکل گرفته و هییت مدیره آن در سال ۹۳ که هنوز برخورد با موسسات مالی و اعتباری آغاز نشده بود، سه نفر از اعضا هیت مدیره ۷۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی نشده را برداشتند و یکی از این‌ها هم به حساب خواهر خانم در یکی دیگر از شعبه ها در شهرستان ها حسابی افتتاح می کند و سالی ۲۵۰ میلیارد تومان سود برداشت می کنند. یکی از این مدیران در دهه ی هفتاد سی دی فروش بوده است که الان دارد با ماشین بنز S500  و با بادیگارد تردد می‌کند.

به گفته کریمی، یکی دیگر موسسه بدر توس است که گواهی سود سپرده بدون پشتوانه صادر می‌کند. به این معنا که شما ملکی دارید که ۵۰۰ میلیارد تومان می‌ارزد، وی می‌گوید من ۶۰۰ میلیون از شما می‌گیرم اما یک سال باید در حساب من سپرده گذاری شود. گواهی سپرده ای صادر می کند و می گوید در عوض من به پول شما ۲۵ درصد سود می دهم. اما سال بعد دیگر خبری از این موسسه نبود و هزار میلیارد تومان گواهی سپرده بدون پشتوانه صادر شد.

به گفته این صاحب نظر حوزه روابط عمومی، یکی دیگر از تعاونی ها، تعاونی فرشتگان است. این تعاونی زمانی که چارت حساب هایش را بررسی کردند ۷۰۰ میلیارد تومان از حساب نامشخص مدیرش برداشته بود و بین خودش و فرزندش توزیع شده بود. این هایی که مطرح می کنم بر اساس دادخواست و چیزی است که در دادگاه مطرح شده است. مثلا ملکی در ولنجک به اسم تعاونی شناسایی می‌کند و از سپرده های مردم آن را می‌خرند و ۲۸ میلیارد تومان هم در حساب ها اما پانصد و نه میلیارد تومان قیمت گذاری می کنند و از این محل ۳۷ و نیم میلیارد تومان مدیر تعاونی فرشتگان بر می دارد و ۸۰ میلیارد هم به حساب فرزندش واریز می شود و یکی از شگرد هایشان این بوده است که افزایش قیمت ثبت شده در حساب های تعاونی برای جبران سود هایی که پرداخت می کردند.

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر احمد ناراضی

این صاحب نظر حوزه روابط عمومی در ادامه سخنرانی خود درباره اقدامات انجام شده در زمان مذکور، با اشاره به اینکه در روابط عمومی بانک مرکزی جمعی از کارشناسان و متخصصان ارتباطی، اقتصادی و اجتماعی را دعوت شدند و چندین جلسه برگزار شد، گفت: ستاد هماهنگی سران قوا تصمیم گرفته که ۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت سود سپرده و اصل سپرده معترضان پرداخت کنند. از یک طرف نظر کارشناسی بانک مرکزی مخالف است به این علت که ما از سمتی با ۳ میلیون سپرده گذار مواجه هستیم. از این طرف باید دست در جیب ۷۵ میلیون ایرانی شود و اصل سپرده افراد را با آن سودهای بالا برداریم. از سویی دیگر اعتراضات احمد آقا بسیار است. ۳ میلیون دویست هزار نفر احمد ناراضی داریم و چون عمدتا در جاهایی موهوم شناسایی شده، پول اندکی وجود دارد و نمی شود پول این ها را پرداخت کرد.

وی افزود: براساس بررسی بانک مرکزی بیش از ۸۰ درصد افراد زیر سه میلیون تومان هستند و اگر مثلا تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان را پرداخت کند، ۹۵ درصد تسویه می شوند. اگر تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را پرداخت کند، ۹۸ درصد تسویه می شوند. براثر این تصمیمات در مجموع دولت و نمایندگان سرای قوا تصمیم می گیرند خرد خرد این مبالغ را پرداخت کنند. به اطلاع شما برسانم که ۲۳ هزار میلیارد تومان پول از حساب بانک مرکزی برداشت شد تا بعدا تکلیف بدهی ها و دارایی های آن موسسات روشن شود.

صدور مجوز موسسات اعتباری از کله پزی آسان‌تر بود

کریمی ادامه داد: حالا اینجاست که بحث ما مرتبط می شود با این داستان و این ماجرا و این جاست که روابط عمومی و نظام ارتباطی چه کاره است و چه کاری باید انجام دهد. روابط عمومی با چنین بحرانی مواجه شده است و الان باید چه کاری انجام دهد؟ خودش و نظر این جمع که جمعی از روزنامه نگاران کشور هستند، جمعی از متخصصین ارتباطی و اقتصادی هستند این است که ما نباید چنین پولی را پرداخت کنیم. به این علت که ۷۵ میلیون ایرانی را جریمه می کنیم. داریم از حساب آن ها بر می داریم. از طرفی نمی شود مردم را محکوم کنیم. سوال بزرگ این است که چه طور یکدفعه و چه طور یک دکه، یک کله پاچه نمی تواند مجوز بگیرد اما یک موسسه ۱۵ سال فعالیت می کرده و کسی کاری نداشته است ؟

این را به شما بگویم اگر این ابهام را دارید بدانید که در دهه ۷۰ ادارات تعاون در سطح کشور برای بسط تعاونی ها یک مجوزی برای بسط و توسعه ی تعاونی ها صادر کردند. بحثی در این میان به وجود آمد به نام تعاونی‌های آزاد. این تعاونی‌ها بعضا بدون این که مجوز بگیرند مثل ثامن الحجج که قرار بود در محدوده خاصی در سطح کارکنان دادگستری سبزوار فعالیت داشته باشند، نه در همه سطح شهر سبزوار که به یکباره شاهد افتتاح شعب، سپرده گذاری  بدون استاندارد های حسابرسی، بدون استاندارد های بانکی و … بودیم. درواقع بزرگ شد و بعد با کمک یک سری از متنفذین، اشخاص سیاسی رانت های  اقتصادی که داده شد، این اتفاق افتاد و یک دفعه بزرگ شد و تا آن موقع بانک مرکزی مسولیتی نداشت و در سال ۸۳ تازه قانون بازار غیر متشکل پولی تصویب و در مجلس شورای اسلامی و سال ۸۶ ایین نامه ی اجرایی آن ابلاغ شد.

مدیر روابط عمومی سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در این بازه بانک مرکزی مکلف شد به این موارد رسیدگی کند که بسیار اتفاق های خوبی در این مدت افتاد، تصریح کرد: اما وقتی که ثامن الحجج از ۶ میلیون تومان به چندین هزار میلیارد تومان تبدیل شد و سپرده گیری کرد، دیگر به این راحتی امکان برخورد وجود ندارد. در واقع از حمایت های سیاسی و حمایت های اقتصادی هم برخوردار شده و تیم فوتبال و هندبال افتتاح کرده و کار های این چنینی انجام داده است.

کریمی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد نقدینگی کشور در اختیار شرکت تعاونی، این شرکت‌های تعاونی‌ها و موسسات مالی غیر مجاز بوده،‌ ادامه داد:. بنابراین اینجا نکته این است که حالا روابط عمومی بانک مرکزی با این مواجه شده که چه اقدامی داشته باشد زیرا اینجا همه مخالف پرداخت پول به سپرده گزاران هستند. تعداد سپرده گزاران ۳ میلیون و صد و چهل هزار نفر است. در عین حال دولت و مجموعه ی حاکمیت تصمیم گرفته که این پول را پرداخت کند و نکته من اینجا است.

وی ادامه داد: نکته اول اینکه رسانه و روابط عمومی در دهه ی هفتاد و دهه ی هشتاد کجا بوده است؟ چرا روابط عمومی روشنگری نکرده است نسبت به خطر بزرگ شدن این ها؟ چرا خود نظام بانکی درواقع مجموعه ی روابط عمومی های نظام بانکی که سالانه میلیارد ها تومان هزینه می کنند برای تبلیغاتشان در محیط مجازی، فیزیکی، شهری، تلویزیون، چرا خود این ها نیامدند جمع بشوند و حرکتی را انجام دهند برای این که اطلاع رسانی کنند. نکته اینجاست که مسولیت ارتقا سواد مالی مردم بر عهده کیست؟ ما روابط عمومی‌ها مگر ضامن ارتقا و دفاع و حفاظت از حق شهروندی مردم نیستیم؟ مگر نباید ضامن حق عمومی جامعه باشیم؟ حق آگاه سازی، مردم باید پیدا کنند چه کسی این حق آگاه سازی را عملیاتی می کند در جامعه ی ما؟

این صاحب نظر حوزه روابط عمومی با انتقاد از روابط عمومی ها، گفت: همه رفتند این کار را کردند و متاسفانه البته من این را بگویم که در سال ۹۵ تجربه ی مشترک باید ۱۰ سال قبل اتفاق می افتاد و این انتقاد، خود انتقادی به مجموعه ی ما و روابط عمومی ها وارد است که قبل از آن کار را نکردیم. اما باز در سال ۹۵ کمپینی به نام صعود بی سود در سطح شهر تهران، شاید دیده باشید. با کمک شهرداری تهران، سازمان زیبا سازی از فضا های ان جا و کمک تمام مجموعه ی نظام بانکی و روابط عمومی ها نظام بانکی، کار مشترکی که کلید خورد به نام صعود بی سود که فریب موسسات مالی غیر مجاز را نخورید و این حدود یک الی دو ماهی در فرودگاه ها، در محیط های شهری و تبلیغات محیطی دیده می شد. سرمایه ی از دست رفته که برای ما اسکناس بود اما این ها کافی نیست. زیرا وقتی شرایط کشور در شرایط تورمی است، وقتی زمینه اقتصادی آن وجود دارد، شاید مردم خیلی توجه نکنند به سمت منافع شخصیشان می بروند و خیلی توجه نکنند که اصل سپرده شما در معرض خطر است، نکنند.

به گفته وی، حالا روابط عمومی در شرایط مواجه شده است که خودش مخالف این موضوع است اما نمی‌تواند این مخالفت را اعلام کند. از طرفی سه میلیون فرد که به حق می‌گویند در ۱۵ سال گذشته تابلو اینجا را دیده‌ایم و نمی‌توانید الان به ما بگویید که اشتباه کردید. نکته در اینجاست که بیست سال پیش یک تصمیمی در ادارات تعاون استان‌ها گرفته می‌شود و الان صدایش در می آید و کشور را با بحرانی مواجه می کند که بعد ها که اعتراضات دی ماه ۹۶ پیش آمد، خیلی ها گفتند شاید زمینه اش همین موضوع موسسات غیر مجاز بوده است.

کریمی با ذکر این نکته که اگر بخواهم بگویم که ما دست رو دست هم نگذاشته ایم و کار هایی هم کرده ایم، کار هایی هم انجام داده‌ایم، تصریح کرد: این بولتن هایی است که به طور خاص برای گروه‌های مرجع تهیه شد برای ائمه جمعه، گفتگو با نمایندگان مجلس، برای برخی از اقتصاددانان و متخصصان ارتباطی و اقتصادی ارسال شد. پس از این ما گفتگو با خود سپرده گذاران معترض داشتیم. درواقع روابط عمومی این را جا انداخت در بانک مرکزی که بگذارید این ها از پشت شیشه که آجر پرت می کنند، به داخل سازمان بیایند. برای یکی از نمونه‌های موفق عملیاتی روابط عمومی بانک مرکزی این بود که مدیران ارشد نظارتی بانک مرکزی تمام مدیران کل، مدیران حقوقی، همه را نشاندیم و پاسخگو ی معترضان باشند.

حتی ورود معاون نظارت بانک مرکزی هم ممنوع شد

این فعال حوزه روابط عمومی در ادامه با تشریح اینکه شاید در ابتدا نیامدند اما چندین جلسه طول کشید و توانستیم صدا و اعتراض آن‌ها را بشنویم، گفت: طبیعتا کسی که آن جا با آجر می آید، اینجا دیگر با آجر نمی آید. اینجا گفتگو می‌کند اما این انتقاد بر ما وارد است که بسیار زودتر از این ها این اتفاقات باید شکل می‌گرفت. با رسانه ها نیز گفتگو کردیم. افرادی مطلب نوشتند و تیتر یک روزنامه ها شد که پشت پرده موسسات چه است. ما سعی کردیم در حین این که درباره ی پرداخت ها  اطلاع رسانی می کردیم، بتوانیم لااقل کاری که قبلا نکرده بودیم را جبران کنیم. یک سری از اطلاع رسانی‌ها، هشدار‌ها به منظور خشکاندن ریشه موسسات مالی غیر مجاز را در این جا بگوییم.

کریمی درباره سایر اقدامات رسانه ای آن دوران، افزود: روزنامه اعتماد کامل در خدمت موضوع در آمد، آقای آخوندی یادداشت نوشته و آقای احمد خاتمی یکی از مدیران سابق بانکی این موضوع را مطرح کردند. این انتقاد از ما است که با ۱۴ هزار میلیارد تومانی که دولت به سپرده گزاران غیر مجاز پرداخت کرد می توانست بیست هزار واحد تولید را سر پا نگه دارد. اگر در هر واحد ۴۰ نفر کار می‌کردند، ۸۰۰ هزار  نفر در این بحران کار پیدا می‌کردند. به عنوان مثال معاون نظارت بانک مرکزی رفت برای سرکشی میدان میرداماد دویست متری بانک مرکزی، به آن ها اجازه ندادند حتی وارد ثامن الحجج شود. یعنی این قدر این ها قدرت گرفته بودند، بزرگ شده بودند. ما اینجا دنبال مقصر یابی نیستیم. من می‌خواهم خودتان را در معرض همچین وضعیتی قرار دهید.

مدیر روابط عمومی سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ما همیشه نباید منتظر باشیم تا بحرانی شکل بگیرد و بعد دنبال راه حل آن بگردیم، گفت: واقعا آن موقع نمی شود کار خاصی کرد. گیج می شوید، نظرات مختلف است. روابط عمومی باید همراه با دستگاه شاید از سیاست هایی که حاکمیت در نظر گرفته همراهی کند و با آن ها همراهی کند. اما از آن طرف میبینیم که این تصمیمی که دارد حمایت می کند به ضرر جمعیت انبوهی در کشور است. نکته ای باید به شما بگویم این است که متاسفانه در جایی که ما نیاز داشتیم رسانه ها به ما کمک کنند، بر اساس دادخواستی که در دادگاه و در روزنامه شرق منتشر شد و متاسفانه از مجریان، سلبریتی هایی که در رسانه های ما هستند هم از این موضوع منتفع شدند. پول به حسابشان به عنوان هدیه واریز شده و یا به عنوان تبلیغات پول به حسابشان واریز شده است و حالا بعضا مطرح هم شد و دفاع هایی هم کردند و یکی از برنامه های معروف تلویزیون در ماه رمضان در پایان اسپانسری با مشارکت موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج داشت که بعد که چندین نامه اعتراضی بانک مرکزی بالاخره با دخالت شورا نظارت بر صدا و سیما متوقف شد. اما شب بعد پایان برنامه می نویسند با مشارکت باشگاه فرهنگی ورزشی ثامن الحجج، یعنی موسسه یک شبه باشگاه فرهنگی ورزش ثامن الحجج شد و شاهد این هستیم که خود رسانه در پربیننده ترین و معنوی ترین و دلی ترین برنامه تلویزیون که بسیار اشک مردم را در می آورد، در انتها می نویسد با مشارکت.

وی افزود: البته خوشبختانه احساس مسولیت احساس  شد و دوستان صدا و سیما قطع کردند و حتی منجر به لغو قردادی هم شد که ضرر سازمان و صدا و سیما بود اما به هر حال این موضوع همراهی کردند. خواستم بگویم که در این وسط که وقتی خودم ۲ سال آنجا بودم، بعضی از همکاران من اینجا هستند و در جریان موضوع هستند و کمک می کردند، شما یک جایی وسط بحرانی هستید که هی می گویید کاش ۵ سال پیش این کار را کرده بودم. کاش ۲۰ سال پیش که این‌ها داشتند بزرگ می‌شدند، من دنبال این نبودم برم سپرده گذاری کنم و سود بیشتری کسب کنم. کاش به مردم می گفتم که هر چه سود بیشتر باشد ریسک بیشتر داشته باشد.

این صاحب نظر حوزه روابط عمومی، با اشاره به اینکه همه جای دنیا افراد آگاهی مالی و مسولیت دارند، اظهار داشت: الان شما می دانید اگر بخواهید در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنید به دلیل رقم قابل قبولی که سپرده دارد، می‌پذیرید که کم ریسک‌ترین سپرده گذاری سرمایه گذاری، سپرده گذاری در بانک است. اما به محض این که می‌خواهید در بورس وارد شوید، در موسسه مالی و اعتباری غیر مجاز وارد شوید، طبیعتا می‌دانید که خطر دارد وقتی شما ریسک بیشتر می‌گیرید، حتما مشکل دارد که پول بالاتر با سود بالاتر را می‌دهد که نتیجه‌اش  ۴ هزار میلیارد تومان کسری و به روایتی۸ هزار میلیارد تومان کسری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ما اینجا در مقامی که مقصر چه کسی است، قرار نداریم، گفت: مقصود من این است که روابط عمومی‌ها بعضی وقت‌ها در موقعیت غیر قابل دفاعی قرار می گیرند. ما در دوگانه ای قرار می گیریم که یک جا این است که از حقوق سازمانمان دفاع کنیم و یا از حقوق مشتریان و مدیران، شاید هنر روابط عمومی این است که یک سازگاری و همگرایی بین حقوق مشتریان، حقوق مخاطبان و حقوق سازمان خود ایجاد کند. شاید نقش من روابط عمومی آنجایی برجسته می شود و می‌توانم بگویم وفق بوده ام که بتوان همگرایی بین حقوق مخاطب و حقوق سازمانم دفاع از حق آن ها، حفاظت از منافع هر دو ی آن ها ایجاد کنم.

به گفته کریمی، این وضعیتی که ما در آن گرفتار بودیم. هنوز هم وجود دارد. این نشان می دهد که ما به شدت، یعنی رسانه و روابط عمومی هر دو که جایشان در مقاطع بسیار خالی بود، نقش اصلی در راهبری، راهنما و آموزش شهروندان دارند. مرحوم معتمد نژاد سی سال پیش در کتابش نوشت که رسانه ۳ وظیفه دارد. وظیفه خبری و آموزشی‌، راهنمایی و رهبری‌، تفریحی و تبلیغی و به نظر من ما بیشتر به قسمت سوم توجه کردیم و رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها از نقش روشنگری خودشان قافل شدند. شاید بگویید ما در حوزه مالی نیستیم، ما در حوزه ی فناوری و یا در حوزه ی دیگری هستیم اما من می خواهم بگویم که از حالا نسبت به تصمیماتی که سازمان هایتان می گیرند حساس شوید. حتی اگر در هیات مدیره نیستید، حتی اگر در جلسه حضور نداری راهنمایی را بدهید و نقش مشاوره را ایفا کنید. روابط عمومی می‌تواند از حق مشتریان و مخاطبانش دفاع کند. مخاطبانش را توانمند کند که خودش توانمند باشد. خودش برخوردار از توان علمی، دانشی و تجربی بالایی باشد و به موقع بتواند هشدار را به مسولانش بدهد. علوم ارتباطات طبق استاندارد های آموزشی یکی از زیر شاخه های علوم انسانی است. شما بهتر از من میدانید علوم انسانی از زمان فلسفه یونان باستان تا الان هیچ تعریف واحدی هیچ کدام از علوم زیر شاخه اش نداشته است.

روابط عمومی دوست همیشگی رییس

این صاحب نظر حوزه روابط عمومی با اشاره به اینکه هر بزرگواری در هر برهه‌ای از زمان بسته به ابزار‌هایی که در اختیار داشته است، هر کدام از علوم انسانی را به خواسته و اوضاع و احوال خود تعریف کرده است، گفت: اینجا من نیامده‌ام روابط عمومی را تعریف کنم. من دیجیتال مارکتر هستم و در همین اکوسیستم فناوری شما زندگی می کنم و همه با هم در یک اکوسیستم زندگی می‌کنیم. می خواهم در مورد روابط عمومی از منظر افرادی که هر روز با آن ها در سازمان ها در ارتباط هستیم صحبت کنیم. افرادی که در زندگی خیلی بسیاری از تاثیر زیادی دارند. اولین شخصی که تاثیر خیلی زیادی در زندگی ما دارد مدیر عامل شرکت است. مدیر عامل شرکت با یک امضا تصمیمات بزرگی را می‌گیرد که می‌تواند بحران‌ آفرین باشد و حل این بحران با روابط عمومی‌ها است. روابط عمومی‌ها، دوستان همیشگی مدیر عامل ها هستند زیرا می‌توانند بحران‌ها را حل کنند. پس حل بحران اولویت کار شماها برای مدیر عامل است. اما چیز خیلی مهم تر این است.

وی ادامه داد: اما چالش مدیریت بحران؛ مدیریت بحرانی که به آن اشاره کردیم، آن هم باز از منظر مدیرعامل، یک قاب ماندگار از مدیرعامل و مدیر روابط عمومی در بحران‌هایی که مدیر عامل دارد است که مدیر روابط عمومی تلاش می‌کند تا بحران را حل کند. هنگامی که نام مدیر منابع انسانی به میان می آید، داغ دل ها تازه می شود. مدیران منابع انسانی علاقه دارند که با تک تک اعضای شرکت تعامل بالایی داشته باشند و برای این به یک سری ابزار نیاز دارند. این ابزار ها دست هیچ کس نیست جز شما. ایجاد اتحاد، همدلی، فرهنگ سازمانی چیزی است که به شدت به شماها مربوط می شود اما مدیران منابع انسانی همیشه با شما چالش دارند.

کریمی درباره اینکه ارتباط یک مدیر روابط عمومی با پرسنل شرکت چه گونه است، توضیح داد: اگر فرض کنیم افرادی که اینجا هستند همه پرسنل شرکت هستند و آقایی که مدیر روابط عمومی است، رابطه ایده‌آل از نظر مدیر منایع انسانی به این شکل است. اما نیروهای فنی؛ نیروهای زیرساخت، افرادی که برنامه نویس هستند و بعضا آدم های درون‌گرا هستند. آدم‌هایی که تعامل آن ها با دیگران سخت است و دقیقا جاهایی که نقطه قوت شما است، شما ارتباطات خیلی قوی دارید و می توانید با دیگران به راحتی ارتباط برقرار کنید اما برنامه نویسان افرادی که در شرکت ها وظیفه ی زیرساخت را دارند، خیلی سخت می توانند با دیگران تعامل داشته باشند. روابط عمومی از منظر کارکنان روابط عمومی برقرار کننده ارتباط موثر بین شرکت، رقبا، دوستان آشنایان و همه افرادی است که می تواند در ذهن شما بیاید. 

 

ثبت نام