چگونگی استفاده از دانش مسؤولیت اجتماعی برای انتقال پیام/ مسوولیت اجتماعی هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است

محسن کریمی

مدیر روابط عمومی بانک خاورمیانه با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، به چگونگی نقش آفرینی روابط عمومی برای تحقق مسؤولیت اجتماعی اشاره کرد. 

محسن کریمی، مدیر روابط عمومی بانک خاورمیانه در سومین رویداد گراف دی که امروز دهم اسفندماه با موضوع «مسؤولیت اجتماعی در ایران و جهان» در سالن همایش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، به چگونگی استفاده از دانش مسؤولیت اجتماعی در جهت انتقال پیام پرداخت و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا برخی مدیران بنگاه‌ها حاضر به پیاده‌سازی مسولیت اجتماعی نیستند، گفت: ما در بانک خاورمیانه سعی کردیم سهمی را که سهامداران خریداری کردند، با مدیریت زمان سودده کرده و‌در فاصله چند ماه وارد فرابورس شویم تا ‌خود را مورد بازبینی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه این اتفاقات که ما خود را مورد قضاوت قرار دادیم ‌کمک کرد تا مشتریان به ما اعتماد کنند، افزود: مسوولیت اجتماعی شرکتی ما زمانی شروع شد که آقای سید مصطفایی حضور یافتند و مواردی را توضیح دادند. بعد از این‌مورد که مدیران ارشد این فرایند را که همان مسؤولیت اجتماعی به شمار می‌رود،  پذیرفتند، به سراغ این امر رفتیم تا ببینیم استانداردهایی در این زمینه وجود دارد یا نه. پس از بررسی متوجه شدیم این موارد ابلاغ شده و‌باید به آنها عمل کنیم که در نهایت با مدل گزارش دهی سرعت عمل ما افزایش یافت.

کریمی به نقش مدیر عامل بانک خاورمیانه نسبت به اجرای مسوولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مدیرعامل ملاک تصمیم‌گیری خود را استاندارد بین المللی می‌داند، تحقق امور در این زمینه بهتر قابل پذیرش بود. چرا که ما معتقدیم عمل کردن به مسوولیت اجتماعی بیشتر به روحیه و پذیرش مدیران وابسته است و وقتی پروپوزال مناسبی ارائه می‌دهیمو تاثیرپذیری را مطرح می‌کنیم، نشان می‌دهد که این اقدامات چقدر برای پیشرفت یک شرکت و نهاد موثر است.

مدیر روابط عمومی بانک خاورمیانه با بیان اینکه پس از تهیه پروپوزال، منشور مسوولیت اجتماعی بانک را تدوین کرده و‌خروجی آن در سایر منشورها هم مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: استقبال از سوی مشتریان و ‌سهامداران در زمینه مسوولیت اجتماعی خوب بو‌د و بعد از آماده شدن اسناد بالادستی، زلزله کرمانشاه رخ داد که در آن دوره ما مشتریان را دعوت کردیم تا در کمک به مردم زلزله زده و بازسازی کرمانشاه کمک کنند.

وی ادامه داد: بعد از این رخداد، گزارش دادیم که به جای تبلیغات و اقلام تبلیغی و هدایا، بودجه آن را به مسوولیت اجتماعی تخصیص می‌دهیم که این امر مورد استقبال سهامداران قرار گرفت و حتی در جلسه، بودجه پیش‌بینی شده دو‌برابر شد.

کریمی با اشاره به اینکه مسوولیت اجتماعی منافع بالایی دارد که این منافع هم برای سهامداران و هم ‌همکاران و‌هم‌مشتریان است، گفت: مسوولیت اجتماعی با این دیدگاه، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

مدیر روابط عمومی بانک خاورمیانه با بیان اینکه اولین فعالیت حاکمیت شرکتی تطبیق قوانین و‌مقررات در بانک بود، افزود: برای این منظور کمیته بالا دستی مشخص شد و گزارش‌ها مکتوب می‌شوند و به بالادستی که نه خود مدیرعامل، بلکه بانک مرکزی است، ارائه می‌شود که این امر نقش موثر و مثبتی در نظام سلامت اداری داشته است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ‌روابط عمومی چگونه می‌تواند در تحقق مسوولیت اجتماعی نقش آفرینی کند، تصریح کرد: روابط عمومی بین ذینفعان بیرونی و ذینفعان داخل بانک قرار دارد. جزییاتی که شنیده می‌شود توقع سهامدار و‌مشتریان را نشان می‌دهد. ما خبرنامه داخلی روزانه و‌هفتگی داریم تا نشان دهیم که جایگاه ما چگونه است و در این زمینه نیز ‌اطلاع رسانی و روشنگری می‌کنیم.

کریمی به چالش‌های مسیر مسوولیت اجتماعی در روابط اشاره کرد و گفت: برخی به منابع انسانی مرتبط می‌شود. کارکنان سازمان باید احساس وظیفه کنند و بدانند در خدمت به مراجعه کنندگان صرفا انجام وظیفه نمی‌کنند، بلکه کیفیت کار هم مهم است. ما در بانک خاورمیانه پس از چند ماه تلاش، این امر را نهادینه کردیم.

وی با بیان اینکه در پیشرفت و مسوولیت اجتماعی در شرکت‌ها پایش و گزارش دهی نقش مؤثری دارد، افزود: هم‌اکنون در شرکت‌ها ممکن است گزارش دهی داشته باشیم، اما برای پایش استانداردها گزینش و استانداردی وجود ندارد.

کریمی با اشاره به اینکه ما برای اعتمادسازی باید شفافیت در امور را مدنظر قرار دهیم، گفت: اگر فکر‌کنیم ذینفعان اعضای خانواده ما هستند و آنها هم دوست دارند رفتار انسانی و‌عادلانه به آن داشته باشیم، به طور حتم نوع رفتارها مناسب می‌شود. بنابراین، اگر شرکتی برای تسهیلات مراجعه  می‌کند کمک کنیم تا روند فعالیت او تسهیل یابد و به رقیب مشتری خود نشویم. ما به عنوان روابط عمومی سعی می‌کنیم با ارائه گزارش و شفاف سازی امور تصویر مثبتی در ذهن مردم جامعه ایجاد کنیم.

 

 

ثبت نام