معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری: ما در آینده در اقتصاد دانش بنیان زندگی خواهیم کرد

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت درک و تبلیغ فناوری‌های دانش بنیان، گفت: زیست بوم نوآوری، محصول اقتصاد دانش بنیان است و ما در آینده در اقتصاد دانش بنیان زندگی خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی گراف دی ، سیاوش ملکی‌فر، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در چهارمین دوره رویداد گراف‌دی که 27 فروردین هم‌زمان با شب میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام در سالن همایش‌های صندوق نوآوری  شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: وقتی سخن از زیست‌بوم نوآوری فناوری می‌آوریم، یعنی از اقتصاد دانش‌بنیان سخن گفته‌ایم‌؛ چرا که زیست بوم نوآوری محصول اقتصاد دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه گاهی فکر می‌کنیم اقتصاد دانش بنیان از ما دور است اما باید توجه داشت که ما در اقتصاد دانش بنیان زندگی می‌کنیم، افزود: از دوستان روابط عمومی‌می‌خواهیم ‌در کل زیست بوم فناوری، اقتصاد دانش بنیان را تبلیغ کنند؛ چرا که راه فراری از آن نداریم و در آینده قرار است در اقتصاد دانش بنیان زندگی کنیم.

ملکی‌فر با اشاره به سرگذشت واکسن فایزر و جایگاه آن، خاطر نشان کرد: افرادی در حال تحقیق روی واکسن آنفولانزا بودند که با سرمایه‌گذاری، این واکسن را با تغییراتی برای کرونا معرفی کردند. این شرکت حدود ۱۰ سال از اتحادیه اروپا در حال تحقیق بود که در پایان پس از ۴۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ژانویه ۲۰۱۸، سهام آن ۳.۴ ‌میلیارد یورو در اکتبر ۲۰۱۹ ارزش‌گذاری می‌شود. این امر یعنی فرصت ثروت‌آفرینی.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان مفهوم‌پیچیده‌ای است، خاطر نشان کرد: ما در مسیرهای مختلف درباره این مفهوم دچار کژفهمی‌ شدیم. شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت، حمل و نقل و … با سایر شرکت‌ها همکاری دارند و‌از دوش شرکت‌ها باری برمی‌دارند.

ملکی‌فر با اشاره به اینکه اگر تحریم هم نبودیم کسی به ما ونتیلاتور‌ نمی‌داد، گفت: مگر از تیم دانشگاهی احداث ونتیلاتور برمی آید؟ اما با تلاش شرکت‌های دانش بنیان توانستیم به این فناوری دست یابیم. نکته بعد اینکه زمانی می‌توانیم مفهومی را به دیگران منتقل کنیم که خوب آن را درکرده باشیم؛ در غیر این صورت نمی‌توانیم به درستی این مفهوم را منتقل کنیم. بر همین اساس، درک فناوری‌های دانش بنیان امری ضروری برای تبلیغ آن است.

 

 معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه مجموعه زیست بوم‌نوآوری و‌ فناوری را نباید ساده گرفت، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه فناوری دانش بنیان وجود دارد، ایجاد محدودیت است که این امر نباید اتفاق بیفتد. به همین دلیل باید به این نکته توجه داشت که محدودیت در شرکت دانش بنیان نتیجه نمی‌دهد. برای برای شکوفایی در عرصه‌های فناوری دانش بنیان، باید آن را درک‌ و در جامعه جاری و ساری کرد تا به جایگاه مناسبی برسیم.

ثبت نام